Våra rum

 

Vi har fått veta att det vid enstaka tillfällen har varit problem med bokningen

Stöter ni på problem så kontakta oss via telefon eller mail

Rum Sjömannens hemlighet - Lighthouse Escape Room

Sjömannens hemligheter

 

Gustaf Enoksson har arbetat som sjöman på världens alla hav i hela sitt liv. Vid några tillfällen genom åren har han dock återvänt till Gällared och ryktet växer i bygden att Gustafs hus är fyllt av skatter och hemligheter från jordens alla hörn.

Traktens girige storbonde, Robert Haglund, har i många år ökat sin makt och förmögenhet genom att sko sig på andra och smider nu planer för att komma över Gustafs hus och alla de märkliga ting han tror finns där.

Men Gustaf anar Roberts planer och vill förhindra att de sätts i verket. Dock har det inte riktigt gått som Gustaf hade tänkt. Nu har ni fått reda på att ni kan hjälpa Gustaf, och kastar er över uppgiften! Men tiden är knapp, det är bråttom! Ska ni hinna att rädda Gustafs hus och alla hans kära ägodelar från att hamna i Roberts händer?? (rekommenderas för er om inte spelat escape room tidigare och är 3-5 personer)

Antal spelare: 3-5 st (kan spelas av 2 personer och rummet bokas som för 3 pers)

Speltid: 60 min

Rum The Lighthouse - Lighthouse Escape Room

Fyren

 

Gustaf Enoksson har varit till sjöss i 30 år när han träffar Juliana Lazcano i den argentinska kuststaden San Julián. Starka känslor väcks och han bestämmer sig för att gå iland och arbeta som fyrvaktare på fyren Faro de la Roca utanför staden.

Affärsmannen Roberto Marcos som bor i San Julián äger fyren som Gustaf arbetar på. Han har gjort sig en förmögenhet på skumma affärer, men har på senare tid dragit på sig stora skulder och behöver få in pengar. Han planerar därför att släcka ner fyren vid rätt tillfälle för att låta ett av sina lastfartyg gå på klipporna utanför fyren och få ut försäkringspengar.

På hösten 1968 får Gustaf en välförtjänt semester och Roberto Marcos ser sin chans att sätta planen i verket. Han riggar fyren så att den släcks en timme innan fartyget anländer. För att ingen ska kunna tända den igen så bommar han igen vägen upp till fyrljuset, men placerar ledtrådar till sig själv för att snabbt kunna tända fyren igen.

Roberto Marcos kumpaner tycker att hans chef har gått över gränsen, och läcker information till dig om vad som är på väg att hända. Du tar med dig några vänner för att förhindra katastrofen men det är bråttom! Fartyget närmar sig och om en timme kommer det slås sönder mot kustens vassa klippor. Hinner ni tända fyren innan det är för sent?

Antal spelare: 4-8 st (kan spelas av 2-3 personer, då är speltiden 70 min och rummet bokas som för 4 pers)

Speltid: 60 min

Rum Psycho - Lighthouse Escape Room

Lastrummet

(under byggnation)

1951 mönstrar Gustav Enoksson på ett fartyg som trafikerar de stora haven, men den svenske kaptenen och ägaren, Sven Arvidsson, behandlar besättningen väldigt illa. När en kraftig storm närmar sig vill de inte sätta sin säkerhet på spel för kaptenens skull, utan lämnar fartyget i livbåten och lyckas ta sig in till kusten. Kaptenen lyckas på egen hand mirakulöst föra fartyget genom stormen in till hamn, men det är så förstört att det inte längre är brukbart och lasten gick förlorad i den grova sjön. För att överleva tvingas han ta diverse småjobb i hamnen medan han bor kvar i sitt obrukbara skepp. Sven utvecklar ett enormt hat mot alla sjömän, och på ålderns höst bygger han om den lilla del av lastrummet som inte slogs sönder i stormen till en dödens kammare och börjar kidnappa oskyldiga som rör sig i hamnområdet. Han stänger in dem i lastrummet, men vill att de ska lida som han har lidit, så han låter det gå en timme innan han han avslutar deras liv.
Efter att ni har strosat nere i hamnen och blivit bjuden på ett smakprov av en exotisk korv av en märklig gammal gatuförsäljare vaknar ni upp i kaptenens lastrum och har nu en timme på er att överlista kaptenens djävulska mekanismer för att ta er ut levande…

Antal spelare: 2 st